søndag 11. oktober 2015

O5S2: Torchlight II

Spilt på PC.

Torchlight II er en Diabloklone (eller Roguelike avhengig av tidsperspektiv) hvor man vasser rundt i huler, dreper monstre og samler xp for levelups/loot. Spillet har en eller annen form for historie, men den er så skjult i historien og intetsigende at det egentlig bare er et rammeverk. Spillet består egentlig av to ting: Fighty Fighty og Mathy Mathy.

Fighty Fighty
Velg klasse og utseende. Så går i realiteten resten av spillet ut på å kverke alt som er fiendlig på kartet man er på ved hjelp av forskjellige angrep karakteren har; avhengig av klasse og level. Kartene er enten relativt åpne (overmapet) med litt clutter hvor man kan bevege seg mye rundt, og hulene som er trange og gjerne langt mer 3d hvor det er lite rom å manøvrere seg på. I starten er dette ok, all slåssinga er som regel bare spam av en eller annen evne man har satsa på med litt bruk av healing og mana potions for å holde det gående. Dette var en morsom del av spillet; det var ingen irriterende mekanikker eller vanskelig å se hva som skjedde eller hva monsterne gjorde og så ut som. På et tidspunkt rundt halvveis i spillet begynte en del ting å dale. Som Berserker spilte jeg melee; og plutselig var det en del fiender som kunne flytte seg unna konstant sakte, men som gjorde det umulig for melee å faktisk treffe hitboxen deres siden man stopper opp for å slå, mens fiendens hitbox forsvinner bort. Noen fiender hadde immun flyving. Fiender starta å oneshotte en; som var greit nok på overmapet, men sammen med den konstante økningen av lyseffektene og lite plass å bevege seg på ble det helt horribelt visse steder å spille. Alle regnbuens farger var i veien for å se at troll bevegde seg i oneshotbevegelsen istedenfor bittelittskade via sving bevegelsen. Etter det ble det bare verre; masse trekking/dytting fra fiender (og ingen egne saklige manøvreringsevner) og enda flere merkerlige tekniske løsninger hvor det var svært sjeldent det faktisk var morsomt å hakke opp fiender. Og da er det noe feil med spillet... I tillegg har spillet en merkerlig straff om at når man dør, må man velge om man vil spawne ved inngangen der man er, i byen eller et tredje sted noen ganger, hvor man må betale x gull avhengig av hvor. Dette er forsåvidt greit i singleplayer, men i multiplayer tracker ikke spillet samlet questopplegg veldig bra så plutselig buger alt. Noe som er utrolig irriterende. En ting jeg likte dog var at man har en pet som man hive loot på, og sende til byen for å selge ting (og hente potions), så man ikke må avbryte monsterhakkinga hele tia for å selge ting eller refille potions.

Mathy Mathy
Som alle action rpger av denne typen er poenget i realiteten å drepe monstre kjappest mulig for å få mer ting og xp til å drepe ting kjappere. Så man må finne ut av hva slags skills man vil satse på når man lvler opp (og attributes), samt velge mellom en massiv mengde loot som dropper for å finne ut hva som funker best. I starten spiller det ingen større rolle, men utover i spillet får man fort svi hvis man har valgt noe feil... Eller det ikke dropper loot som effektivt gjør karakteren din bedre. Uten modding har man ingen måte å respecce skillopplegget sitt på bortsett fra de tre siste skillpoengene; som virker litt meningsløst bortsett fra ved feilklikk. Selv merka jeg at jeg helst skulle starte på nytt sånn i tredje akt for å ha en mer saklig spread av poeng, som godt kunne ført til mer spilling (det er sånn jeg liker disse spillene). Loot føles mer ut som meningsløst mye inventorymanagement; man bruker kanskje 5% av lootet er noe man kan bruke. Ekstra teit er det når man får loot av den beste typen (Unique osv) som bare kan brukes av andre klasser. Greit hvis man spiller med noen man kan gi det til, men å måtte konstant rydde bag er noe jeg var lei av i Diablo 2 - at alle sånne spill aldri klarer å ha en variant hvor man slipper er litt frustrerende. Samtidig dropper mye loot som er høyere level enn man er selv, som man må spare på, som skaper ekstra clutter. Dette ble fort veldig gammelt.

Nå høres jeg plutselig veldig negativ ut; men det er fordi slutten med alt det irriterende er det som sitter igjen. Spillet var intenst og morsomt i starten, før det plutselig dalte. Jeg vet ikke om det er den gode gamle "slapp opp for penger til å fikse alt" som slo til igjen, eller en del ting som ikke var veldig gjennomtenkt. Men jeg kommer neppe til å spille det igjen noen gang; det er mange andre lignende spill der ute man heller kan bruke tia si på.

6/10.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar