Som det første spillet i utfordringas gang: ganske stor forskjell på synspunkter om dette spillet...
Man blir kastet inn i spillet med "dette spillet er narrativt og holder deg ikke i hånda" - dette er aldri et godt tegn. Man skal drive etterforskning av forsvinningen av gutten Ethan, og har en slags sandbox med diverse puzzles i. Spillet forklarer ingen kontroller, ikkeno poeng eller gir deg kart. Så man må finne et område med diverse løse tråder, og prøve å nøste opp alt til en helthetlig løsning.
Spillet har en rød tråd som historie som later som den ikke tvinger seg på det, men illusjonen knaser fort når man blir tvunget til å nøste opp alt og se cutscenes og lese notater for å fullføre det. Sånn puzzle-opplegget funker blir spillet mer en "vandre rundt i blindveier, backtracke, vandre i sirkler med et spor av gåteløsning". Dette er i spill jeg vanligvis er glad i elendig design. For meg er det i et sånt her spill fortsatt elendig design. Greit at naturen er fin og musikken skaper litt ekstra atmosfære, men når man spiller spillet rundt 5 timer og bruker i realiteten 4 timer på å bare gå rundt, er dette for meg ikke narrativt, det er trolling. Det faktum at grafikken bugga ut så jeg var i "blå batmanmodus" store deler av spillet, gjorde at naturen og områdene stort sett ikke var så fine heller.
En selsom opplevelse, tror jeg fint holder meg unna spill i samme stil og fra samme utgiver framover. Spillet har null gjenspillsverdi også selv om jeg hadde likt det, bare sånn for å gjøre det bedre.
Vil jeg spille det igjen? ALDRI, ALDRI!
2/10.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar