Tomb Raider/Lara Croft, lånt av IGN.com |
I åpningsscenen finner vi Lara og et mannskap på en båt, som etter kort tid blir fanget i en storm. De er på en ekspedisjon som skal lede dem til prinsessen Himiko og hennes rike, på jakt etter artifakter. Som følge av stormen blir de fanget på øya Yamatai, adskilt og skadet. Målet med spillet er å finne en vei bort fra øya, men det er nok av hindre som står i veien for det, og underveis blir vi bedre kjent med legenden om Himiko.
Tomb Raider ble mitt første ordentlige møte med xbox360, og ble valgt til denne "utfordringen" hovedsakelig fordi det fulgte med konsollen. I starten handlet det derfor for meg vel så mye om å bli kjent med kontrollene, som å spille et spill. Og jeg tror det var et greit valg som første spill (at jeg egentlig prøvde Halo 4, og hadde NULL kontroll på hva jeg gjorde trenger vi ikke å gå nærmere inn på). Det var blant annet veldig kjekt hvordan skjermen stadig fortalte meg hvilke knotter jeg skulle trykke på! Og jeg følte jeg fikk brukt knottene ganske mye også.
Når det gjelder selve spillet, så fant jeg historien spennende. Det hendte at hintingen om hva som kom til å skje var litt for tydelig (ikke for å spoile for mye, men når "Sam" har samme stemme som "Himiko" så sier det ganske mye), så det som foregikk på slutten kom vel ikke som noen stor overraskelse... men jeg fikk etterhvert veldig lyst til å komme meg bort fra den øya. Jeg likte også at du stortsett blir ledet i én retning, men har muligheten til å dra litt frem og tilbake på øya for å fullføre diverse sidequests, og få xp og salvage for å lvle opp både Lara og våpnene. Sidequesta var ikke av de aller mest spennende, de går mest ut på å skyte ting eller sette fyr på det, men det var heller ikke så mange av de. Det eneste som kan sies å være en skikkelig tidtrøyte er jakten på gps caches. Jeg prøvde virkelig hardt å fullføre alt i spillet, men der måtte jeg gi opp.
Alt i alt har jeg veldig lite negativt å si om spillet. Skrifta ble for utydelig for meg, men det var vel mye grunnet gammelt tv, så jeg gir ikke spillet skylda for det. Multiplayer funka også veldig dårlig for meg, men jeg må innrømme at jeg kun prøvde én omgang. Heldigvis er det kun for achievementsene det er vits å spille multiplayer, det har ingen innvirkning på spillet ellers.
Bilde fra http://www.twinfinite.net |
Det siste jeg føler jeg må kommentere er alle de måtene det går an å dø på i spillet, og hvor visuelt det er. Da jeg skulle søke etter bilder jeg kunne legge inn her kom jeg over et blogginnlegg "Were the death scenes in Tomb Raider too much?" der han beskriver én scene: Lara Croft, impaled through the neck on a stick, clutching her throat, her blood mixing with the water as the screen fades to black and white. Den husker jeg også, og valgte å ikke legge inn et bilde av det. Du har uendelig med liv i spillet, men synet av Lara i alle de ulike dødsscene gjør at du virkelig vil unngå å dø. Det er som når du ser de videoene av skatere som faller ned trapper: Det gjør fysisk vondt å se på. Litt usikker på om det er en negativ eller positiv ting...
Helhetsopplevelsen er uansett positiv:
9/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar