fredag 25. juli 2014

O3: Magic 2015 - Duel of the Planeswalkers

Xbox 360 (burde spilt på Steam...)

Dette er en årlig greie, på linje med de fleste sportspill og sånn, at man slipper ut et billigspill basert på samlekortspillet Magic: the Gathering. Visstnok prøver de å gi det ut hvert år sånn ca da Wizards of the Coast slipper ut sitt årlige core-sett til samlekortspillet, sånn for å kombinere markedsføringa si antar jeg. Mer en som inngangsdop (eller introduksjon, for de som mener reklame ikke funker på seg), til en billig penge...

Selve spillinga er helt som vanlig papirmagic, med samme regler, og med kort tatt derfra. Så turbasert strategi, med en solid dose flaks involvert. Denne gangen har man en kampanjemodus, hvor man blir satt opp gjennom en serie dueller med en kortstokk man får etter tutorialen, og får mer kort underveis, som gjør at man kan gjøre endringer i stokken, eller lage noe helt nytt når man får nye kort. Også har man exploration når man er ferdig med historien, hvor man kan grinde kamper for å få enda flere kort. Og så har man multiplayermodus, da. CPUen funker tålelig bra, men får tydeligvis "ulovlig" hjelp av at den starter med et fast sett med kort på hånda i kampanjemodusen, hvor den også er tailored virker det som avhengig av vanskelighetsgrad man spiller på (på høyeste virker det som den tooles mot stokken man bruker, for eksempel). Exploration virker det som CPUen også må trekke som vanlige folk, men der har de fått leke seg langt mer med kort som ikke spilleren selv har tilgang til, og gjerne bedre kort enn det man har uten å ha gjort exploration, som betyr at man enten må ha griseflaks (eller bare resette kampen til man får noe ok til å starte med) som starthånd, ellers er det ganske rått parti. Eller man kan bare skru ned til laveste og få det forholdsvis enkelt, da. Multiplayer er som vanlig ganske hardcore, og det er lite action på casual men mye på ranked, hvor alle har alle kortene man kan grinde og alle premiumkortene (som man må kjøpe utenom selve spillet, og som ikke er mulig å få gjennom vanlig spilling). Så det er vel ikke akkuratt noen SNILL måte å introdusere folk for spillet på.

Spillet ser stort sett ganske tafatt ut. De har valgt et utrolig sterilt bord hvor man spiller, kortene ser bedre ut i virkerligheten, menyene er noe man blir gal av (både hvordan man styrer, hvor responsive de er [spillet har prestert å henge seg i menyene et par-tre ganger, noe bare skyrim har klart tidligere på xboxen min], og oversiktligheten), musikken måtte jeg skru av etter 10 minutter (og det var 9 minutter for lenge med den på) og en del av kontrollene i selve spillet er grusomme (hvordan se hva man targeter, når CPUen bare har lagt alt i en haug, verre enn noen RL spiller) som gjør at det føles mer ut som man slåss med UIen enn med selve spillet til tider. Tror det er vanskelig å lage det hele verre.

Achievementene er av den "gamey" sorten - man har en liten andel for å spille gjennom kampanjen, så er det store bolker med "grind exploration" og "grind multiplayer", og så er det en del hvor man må sette opp spesifikke ting som skal skje i løpet av en kamp, som stort sett klares ved å lage en gimmickstokk, fiske etter en grei starthånd og spille på enkleste vanskelighetsgrad. Er stort sett aldri noe som vil komme av seg selv. Ikke veldig givende å holde på med, med andre ord.

I det lange løp er det litt morsomt, fordi det er M:tG i en billig og tilgjengelig form. Men kortene som er tilgjengelige er vel ikke så spennende (spesielt siden mange av dem er skrot), og det tar ikke lang tid før man spør seg om man ikke bare spiller magic i papirform og heller Hearthstone eller noe annet digitalt, som er mye bedre gjennomført. Hvis man ikke liker Magic i utgangspunktet, er vel dette bare en annen definisjon av søppel.

4/10.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar