lørdag 19. juli 2014

O2: Dragon Age 2

Xbox 360 (med alle DLCer)

Dette spillet har jeg også spilt før, og mens jeg nesten hata det første gangen jeg spilte gjennom det, var det ok andre gangen. Det har ikke rukket å bli gammelt nok til at det ryker ut for den daterte følelsen dog, så jeg gikk inn i det hele med en ambivalent følelse (og tørsten etter å hanke inn et tonn achievements...)

Det hele starter med at en dverg forteller en skrøne om hvordan man drepte en ogre, før tutorialen spilles ut at man er flyktning fra en by som blir most i det første Dragon Age spillet, lærer seg grunnleggende evner, og så skal man komme seg opp og fram i livet i byen Kirkwall, som har som kjernevirksomhet i å vise menneskers ondskap, i motsetning til at ondskap bare er noen andre vesner som er 100% onde - som vel egentlig faller helt i fisk gjennom egne grep i dette spillet.

Historien er en ganske tafatt greie. Fundamentet er bra, med masse faksjoner som har motstridende interesser og påberoper seg the moral high ground, og man prøver å løse det opp for alle, mens man er social climber selv. Men etter ørten gjennomspillinger, påvirker man i praksis fint lite, så å si alle i byen er komplette rasshøl, og ondskapen kommer gjennom objekter mer enn folk (bortsett far noen hederlige sidequestoppdrag, og en dlc). Jeg klarer aldri bry meg. Og det er vel første gang Bioware har klart å gjøre i et spill. At mesteparten av gruppemedlemmene er håpløst irriterende, men at man må ha de med fordi de kan noe nyttig hjelper ikke helt heller.

Gameplayet er egentlig ikke SÅ forskjellig fra Knights of the Old Republic som jeg spilte rett før dette. På xboxen har man et tredjepersonsperspektiv, har en autoattack, også har man i varierende grad passive evner, semi-passive evner og aktiverte evner, som i stor grad bare er en annen animasjon og gjør noe mer flashy enn det vanlige angrepet (litt som at man varierer standardangrepet i gamle rpger) - lvlinga lar en få fler knapper å trykke på, mer ting som gjør deg passivt bedre, eller mest sansynlig en kombinasjon. Etter å ha spilt alle klassene, er det stort sett bare Mage som får gjøre litt mer varierte ting og kan utfylle forskjellige roller, mens de andre fort blir dørgende kjedelig. Lvlinga følger at man blir rimelig meningsløs, og det er ofte svært lite valg å ta, siden lvlkrav, antall poeng i treet for å ta senere evner krav pluss at man har en bestemt rolle i gruppa gjør at det er en søvndyssende affære, det er sjelden noe valg i det hele tatt. Masse skrot som utstyr, heldigvis kuttet ned en del siden det forrige, men man kan stort sett bare utstyre seg selv med noe valgfritt (de andre har innebygd rustning og noen av de har innebygd våpen også), så det er mest en sell all junk greie, og kjøpe skill tomes og backpacks for å få med seg mer skrot som gjelder. Med tanke på at det er relativt nytt, er det også enormt skuffende at omgivelsene er fullstendig sterile - korridorby, hvor ingenting interakterer fysisk med en eller andre som er med i spillet.

Det hele ser bra ut, et bra maleri - kyststripa er pen, bakgrunnen i byen er pen, karakterene ser bra ut (hvis man ikke har lagd en utrolig stygg karakter på egenhånd da) og bra voicework, men igjen blir det hele sterilt da det er ekstremt lite utvalg av steder man går i et 30+ timers spill, samme hule, varehus, mansion gjennom hele spillet, bare at man kommer inn på forskjellig sted og noen av delene av dem er av og til steder man ikke kan gå. UIen er grei, det er aldri problemer med å finne ting, questene er bra skrevet i questlogen og det aldri noe tull der.

Achievementene er også noe så sjeldent som lagd som noe man kan gjøre med vanlig spilling, og ikke a) grind et segment i spillet i en evighet eller b) spill en million runder online. Noen av dem tipser en nærmest om at man burde utforske litt utenfor hva spillet sier at du skal, som kanskje utviklerne burde tenkt på selv... En sjeldenhet, og burde bli applaudert, som jeg gjør her.

Spillet er fortsatt skuffende, men Mark of the Assassin dlcen har biter som er litt bedre enn resten av spillet (og de andre dlcene), siden den gjør noe utenfor den vante stien, har mer underholdende dialog og ikke banker på med dårlig lagd dark fantasy (som ikke er dark fantasy). Ikke at den dlcen er fantasisk på noen måte, men bedre enn resten av spillet.

6/10.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar